Tekst leks specijalisa, posebnog zakona koji će omogućiti sprovođenje Sporazuma o slobodnim i fer izborima i ulazak predstavnika opozicije u Vladu premijera Mila Đukanovića, usaglašen je na sastanku vlasti i opozicije juče i dostavljen je Skupštini Crne Gore.
U tekstu leks specijalisa, koji su parafirale opozicione partije URA i DEMOS, naglašeno je da ga je neophodno po hitnoj proceduri staviti na dnevni red Skupštine, a pred poslanicima bi mogao biti već u četvrtak. Na toj sjednici bi se, pored leks specijalisa, razmatrala i kadrovska rješenja u prelaznoj Vladi, ali i pitanje razrješenja predsjednika Skupštine Ranka Krivokapića.
Po usaglašenom tekstu sporazuma, opoziciji pripadaju ministarska mjesta u Ministarstvu finansija, Ministarstvu unutrašnjih poslova, Ministarstvu rada i socijalnog staranja i Ministarstvu poljoporivrede, funkcija potpredsjednika Vlade, kao i pomoćničke funkcije s posebnim ovlašćenjima u ministarstvima zdravstva i prosvjete.
Opoziciji će, osim toga, po dubini pripasti i više od 50 funkcija u javnim preduzećima i privrednim subjektima u državnom vlasništvu, kao i oko 150 mjesta na administrativnom i savjetničkom nivou.
Leks specijalis važiće od dana izbora novih članova Vlade pa do dana utvrđivanja konačnih rezultata parlamentarnih izbora.
Dokumentom je predviđeno da one koji će, na osnovu političkog dogovora, popuniti mjesta u upravi imenuje Vlada, bez konkursa. Bez potpisa predstavnika opozicije neće moći da se primaju radnici u stalni radni odnos, niti da se koriste državni resursi. Cilj je da se spriječi svaka mogućnost korišćenja imovine svih građana za izborne potrebe, pišu Dnevne novine.
Predstavnici opozicije koji su prihvatili predlog zakona o primjeni sporazuma o stvaranju uslova za slobodne i fer izbore obavezali su se da će prihvatiti odluku građana na parlamentarnim izborima koji će biti održani u oktobru.
Predlogom zakona predviđeno je da se starješina organa uprave i direktor fonda, zavoda i ustanove koji su određeni sporazumom o stvaranju uslova za slobodne i fer izbore, a koji su decidno precizirani u jedinstvenoj opozicionoj listi, postavljaju bez sprovođenja procedure propisane zakonom.
Propisuje se da se "bez sprovođenja procedure propisane posebnim zakonom i mimo utvrđenog broja sistematizovanih radnih mjesta postavlja visoki rukovodni kadar, tj. generalni direktor u ministarstvu, pomoćnik starješine organa uprave i pomoćnik u fondu, zavodu i ustanovi, određeni sporazumom, a na osnovu jedinstvene opozicione liste".
Na isti način postavlja se i pomoćnik starješine u organu lokalne uprave nadležnom za poslove finansija u opštini, glavnom gradu i prijestonici.
Za postavljenje ovih lica, predlogom zakona su predviđeni uslovi u pogledu nivoa kvalifikacije obrazovanja i da imaju crnogorsko državljanstvo, što predstavlja minimum u odnosu na propisane uslove.
Predlogom zakona precizno su definisana i ovlašćenja postavljenog visokog rukovodnog kadra i pomoćnika starješine organa lokalne uprave nadležnog za poslove finansija. Naime, ova lica prate i kontrolišu korišćenje državnih resursa, odnosno resursa opštine, glavnog grada i prijestonice i bez njihove pisane saglasnosti (supotpis) ne može se zasnovati ni prestati radni odnos, niti odobriti korišćenje državnih resursa, odnosno resursa opštine.
Pored postavljenja navedenih lica, predlogom zakona posebno se propisuje način postavljenja generalnog inspektora u Agenciji za nacionalnu bezbjednost.
Predlogom zakona predviđena je mogućnost za ministra koji bude izabran da rukovodi ministarstvom određenim sporazumom da može da postavi određeni broj savjetnika i angažuje jedno lice za vršenje administrativno-tehničkih poslova bez sprovođenja procedure propisane posebnim zakonom i mimo utvrđenog broja sistematizovanih radnih mjesta, o čemu ministar donosi rješenje.
Komentari