Ministarstvo finansija, u saradnji sa sekretarijatima svih jedinica lokalne uprave i Zavodom za zapošljavanje, na mjesečnom nivou mora da proaktivno izvještava o potrošnji iz državnog budžeta i budžeta lokalne uprave
Mreža za afirmaciju nevladinog sektora tražiće da se tokom izborne kampanje na nedjeljnom nivou izvještava o potrošnji iz državnog budžeta i budžeta jedinica lokalne uprave, kao i da se objavljuju informacije o novozaposlenim licima po svim kategorijama ugovora. Takođe, MANS će tražiti da se izbornim listama i drugim akterima izbornog procesa omogući puni pristup svim registrima koji utiču na tačnost i ažurnost centralnog biračkog spiska.
Prema mjerama za suzbijanje korupcije na političkom i međunarodnom planu koje će MANS predstaviti na današnjoj sjednici Nacionalne komisije za sprovođenje Strategije za borbu protiv korupcije i organizovanog kriminala, a koje „Dan” ekskluzivno objavljuje, neophodno je smanjiti neosnovano bogaćenje najviših javnih funkcionera. Kako je najavljeno iz Vlade, na današnjoj sjednici Komisije raspravljaće se o predlogu akcionog plana za borbu protiv korupcije i organizovanog kriminala za period 2013. i 2014. godine. Predsjedavajući komisiji je ministar pravde Duško Marković.
Po ocjeni MANS-a, potrebno je reformisati sistem prikupljanja i obrade podataka iz mjera tajnog nadzora (MTN), koji će omogućiti puni nadzor od strane skupštinskog odbora za bezbjednost i odbranu.
Jedna od predloženih mjera predviđa da Skupština Crne Gore izmijeni Zakon o biračkim spiskovima, kako bi se osigurala puna transparentnost i ažurnost evidencije glasača. Kao mjerilo uspjeha te mjere MANS navodi mogućnost da praćenje zakonitosti biračkih spiskova vrše i strane i domaće NVO, analogno praćenju izbornog procesa, koje bi imale pristup svim podacima koji su relevantni za upis ili ispis građana iz biračkog spiska, uključujući i matične knjige.
Indikator uspjeha bilo bi i uvođenje kaznenih odredbi za kršenje rokova inspekcijskog nadzora biračkih spiskova od strane Ministarstva unutrašnjih poslova.
MANS predlaže i da se izbornim listama i drugim akterima izbornog procesa omogući puni pristup registrima koji utiču na ažurnost biračkog spiska.
–Indikator uspjeha bilo bi omogućavanje izbornim listama i drugim akterima izbornog procesa da imaju pun pristup svim registrima koji utiču na tačnost i ažurnost CBS-a –dokumentaciji koja se odnosi na državljanstvo, lične karte građana, odjave i prijave mjesta prebivališta, matični broj građanina, poslovnu sposobnost, matične knjige rođenih, vjenčanih i umrlih i drugo – kažu u MANS-u čiji je direktor Vanja Ćalović.
Takođe, indikator bi bio i broj izbornih lista i drugih aktera izbornog procesa koji su pristupali registrima, kao i broj i vrsta pristupa registrima, broj dostavljenih informacija i broj izmjena u centralnom biračkom spisku koje su izvršene kao posledica provjera od strane političkih partija.
MANS predlaže da se Ministarstvo finansija zaduži da, u saradnji sa sekretarijatima za finansije svih jedinica lokalne samouprave i Zavodom za zapošljavanje, na mjesečnom nivou proaktivno izvještava o potrošnji iz državnog budžeta i budžeta jedinica lokalne samouprave. U MANS-u smatraju da podatke o tome treba objavljivati mjesečno na internet prezentacijama Ministarstva finansija i jedinica lokalne samouprave.
–Potrebno je objavljivati izvode iz trezora za prethodni mjesec, informacije o generalnoj potrošnji budžeta svake budžetske jedinice po svakoj od kategorija rashoda za prethodni mjesec, informacije o davanjima svih centara za socijalni rad po kategorijama, pojedincima i pojedinačnim iznosima za prethodni mjesec, informacije o svim dodijeljenim kreditima i subvencijama po kategorijama, pojedincima i pojedinačnim iznosima za prethodni mjesec, kao i informacije o svim sredstvima dodijeljenim iz budžetske rezerve po kategorijama, pojedincima i pojedinačnim iznosima za prethodni mjesec – navode iz MANS-a.
Iz MANS-a sugerišu da treba objavljivati i informacije o novozaposlenim licima po svim kategorijama ugovora i po licima za prethodni mjesec.
Uz to, potrebno je stvoriti zakonske pretpostavke za uspješnu borbu protiv nezakonitog bogaćenja javnih funkcionera. Iz MANS-a traže da se sačini predlog zakona o nezakonitom bogaćenju javnih funkcionera u skladu sa Konvencijom Ujedinjenih nacija protiv korupcije (UNCAC).
–Indikatori su formiranje radne grupe za izradu predloga zakona, u kojoj bi participirali predstavnici svih grana vlasti, organizacija civilnog društva i međunarodnih organizacija. U tekst zakona treba inkorporirati sve relevantne standarde iz UNCAC, uključujući i obrnuti teret dokazivanja – navodi se u predlogu Mreže za afirmaciju nevladinog sektora.
Da bi se postigli mjerljivi rezultati u borbi protiv nezakonitog bogaćenja javnih funkcionera, potrebno je uspješno sprovođenje postupka za otkrivanje funkcionera koji su se nezakonito obogatili i koji ne mogu da dokažu porijeklo svoje imovine.
–Indikatori su i broj provjerenih funkcionera, broj pokrenutih istraga, broj pravosnažnih osuđujućih presuda, broj i vrsta izrečenih kazni, broj, vrsta i vrijednost trajno konfiskovane imovine, kao i sprovedena javna kampanja kako bi se građani podstakli da prijavljuju sumnje u nezakonito bogaćenje javnih funkcionera – ukazuju iz MANS-a.
Oni predlažu da se uspostavi međuresorska radna grupa za izradu predloga zakona o sprečavanju sukoba interesa, sastavljena od predstavnika sve tri grane vlasti, organizacija civilnog društva i međunarodnih organizacija.
–Potrebno je sačiniti predlog zakona koji predviđa kriterijume za izbor politički nezavisne Komisije za sprečavanje sukoba interesa, čiji članovi najmanje deset godina prije toga ne smiju obavljati bilo kakve političke funkcije ili biti na izbornim listama partija – predviđeno je u predlogu MANS-a.M.S.–M.V.
Kontrolisati bogatstvo funkcionera
MANS preporučuje i da se smanje prekomjerna primanja favorizovanih javnih funkcionera i državnih službenika u radnim grupama i drugim radnim tijelima koja uspostavljaju Vlada i drugi organi.
–Indikatori bi bili sačinjavanje i objavljivanje polugodišnjih izvještaja o učešću javnih funkcionera i državnih službenika u radnim grupama i drugim radnim tijelima koji sadrži podatke o broju radnih grupa i drugih radnih tijela na nivou svih budžetskih jedinica u kojima se isplaćuju naknade za rad i pokrivaju troškovi članova tih tijela i o ukupnom broju javnih funkcionera i državnih službenika koji su učestvovali u radu tih radnih tijela – navode iz MANS-a.
Mjere koje je predložio MANS predviđaju i objavljivanje ukupnog bruto iznosa koji je uplaćen javnim funkcionerima i državnim službenicima po tom osnovu, kao ukupnog neto iznosa koji im je uplaćen po tom osnovu.
– Treba objaviti i broj javnih funkcionera i državnih službenika koji su bili članovi dva radna tijela ili više radnih tijela, kao i pregled javnih funkcionera i državnih službenika koji su učestvovali u radnim grupama po imenima – predlažu iz MANS-a.
Otkazi u ANB-u zbog nezakonitog praćenja
Kako smatraju u MANS-u, potrebno je analizirati nezakonito prisluškivanje i praćenje predstavnika diplomatskog kora, politički eksponiranih lica, novinara i aktivista NVO sektora od strane ANB-a.
– Potrebno je analiza o nezakonitom prisluškivanju, sa informacijama o licima nad kojima je ANB primjenjivala mjere prisluškivanja i praćenja i o vremenu trajanja primjene mjera, vrsti podataka koje je ANB prikupila i trenutnom statusu tih podataka, sa posebnim osvrtom na podatke koje Agencija i dalje posjeduje u odnosu na one koji su u međuvremenu uništeni. Analiza treba da sadrži i podatke o funkcionerima ANB-a protiv kojih je pokrenut krivični i disciplinski postupak zbog nezakonitog prisluškivanja i praćenja, o broju i vrsti izrečenih kazni, kao i o broju funkcionera ANB-a koji su otpušteni – smatraju u MANS-u.
Oni preporučuju da se analizira primjena instituta odloženog krivičnog gonjenja i da na internet prezentaciji tužilaštva budu objavljeni svi podaci iz tih postupaka.
–Treba sačinjavati i objavljivati polugodišnje analize primjene instituta odloženog krivičnog gonjenja koje sadrže informacije o svim licima kod kojih je primijenjen ovaj institut, kao i o kriterijumima zbog kojih je institut primijenjen. Na sajtu tužilaštva treba objavljivati svu relevantnu dokumentaciju iz svakog postupka gdje je primijenjen institut odloženog krivičnog gonjenja, kao i podatke o broju lica kod kojih je primijenjen institut odloženog krivičnog gonjenja i o broju lica za koja su kompletni podaci objavljeni na sajtu tužilaštva – sugerišu iz Mreže za afirmaciju nevladinog sektora.
(Izvor:Dan)