Sre­di­ti bi­rač­ki spi­sak, za­u­sta­vi­ti par­tij­sko za­po­šlja­va­nje
Ilustracija

MANS uputio nacionalnoj komisiji predlog mjera za suzbijanje političke korupcije

Sre­di­ti bi­rač­ki spi­sak, za­u­sta­vi­ti par­tij­sko za­po­šlja­va­nje

Sve iz­bor­ne li­ste mo­ra­ju ima­ti pri­stup do­ku­men­ta­ci­ji ko­ja se od­no­si na državljanstvo, lič­ne kar­te gra­đa­na, od­ja­ve i pri­ja­ve mje­sta pre­bi­va­li­šta, ma­tič­ni broj gra­đa­ni­na, po­slov­nu spo­sob­nost, te ma­tič­ne knji­ge ro­đe­nih, vjen­ča­nih i umr­lih – ka­žu u MANS-u

Mi­ni­star­stvo fi­nan­si­ja, u sa­rad­nji sa se­kre­ta­ri­ja­ti­ma svih je­di­ni­ca lo­kal­ne upra­ve i Za­vo­dom za za­po­šlja­va­nje, na mje­seč­nom ni­vou mo­ra da pro­ak­tiv­no iz­vje­šta­va o po­tro­šnji iz dr­žav­nog bu­dže­ta i bu­dže­ta lo­kal­ne upra­ve

Mre­ža za afir­ma­ci­ju ne­vla­di­nog sek­to­ra tra­žiće da se to­kom iz­bor­ne kam­pa­nje na ne­djelj­nom ni­vou iz­vje­šta­va o po­tro­šnji iz dr­žav­nog bu­dže­ta i bu­dže­ta je­di­ni­ca lo­kal­ne upra­ve, kao i da se ob­ja­vlju­ju in­for­ma­ci­je o no­vo­za­po­sle­nim li­ci­ma po svim ka­te­go­ri­ja­ma ugo­vo­ra. Ta­ko­đe, MANS će tra­žiti da se iz­bor­nim li­sta­ma i dru­gim ak­te­ri­ma iz­bor­nog pro­ce­sa omo­gu­ći pu­ni pri­stup svim re­gi­stri­ma ko­ji uti­ču na tač­nost i ažur­nost cen­tral­nog bi­rač­kog spi­ska.

Pre­ma mje­ra­ma za su­zbi­ja­nje ko­rup­ci­je na po­li­tič­kom i me­đu­na­rod­nom pla­nu ko­je će MANS pred­sta­vi­ti na da­na­šnjoj sjed­ni­ci Na­ci­o­nal­ne ko­mi­si­je za spro­vo­đe­nje Stra­te­gi­je za bor­bu pro­tiv ko­rup­ci­je i or­ga­ni­zo­va­nog kri­mi­na­la, a koje „Dan” ekskluzivno objavljuje, neo­p­hod­no je sma­nji­ti neo­sno­va­no bo­ga­će­nje naj­vi­ših jav­nih funk­ci­o­ne­ra. Ka­ko je na­ja­vlje­no iz Vla­de, na da­na­šnjoj sjed­ni­ci Ko­mi­si­je ras­pra­vlja­će se o pred­lo­gu ak­ci­o­nog pla­na za bor­bu pro­tiv ko­rup­ci­je i or­ga­ni­zo­va­nog kri­mi­na­la za pe­ri­od 2013. i 2014. go­di­ne. Predsjedavajući komisiji je ministar pravde Duško Marković.

Po ocje­ni MANS-a, po­treb­no je re­for­mi­sa­ti si­stem pri­ku­plja­nja i ob­ra­de po­da­ta­ka iz mje­ra taj­nog nad­zo­ra (MTN), ko­ji će omo­gu­ći­ti pu­ni nad­zor od stra­ne skup­štin­skog od­bo­ra za bez­bjed­nost i od­bra­nu.

Jed­na od pred­lo­že­nih mje­ra pred­vi­đa da Skup­šti­na Cr­ne Go­re iz­mi­je­ni Za­kon o bi­rač­kim spi­sko­vi­ma, ka­ko bi se osi­gu­ra­la pu­na tran­spa­rent­nost i ažur­nost evi­den­ci­je gla­sa­ča. Kao mje­ri­lo uspje­ha te mje­re MANS na­vo­di mo­guć­nost da pra­će­nje za­ko­ni­to­sti bi­rač­kih spi­sko­va vr­še i stra­ne i do­ma­će NVO, ana­log­no pra­će­nju iz­bor­nog pro­ce­sa, ko­je bi ima­le pri­stup svim po­da­ci­ma ko­ji su re­le­vant­ni za upis ili is­pis gra­đa­na iz bi­rač­kog spi­ska, uklju­ču­ju­ći i ma­tič­ne knji­ge.

In­di­ka­tor uspje­ha bi­lo bi i uvo­đe­nje ka­zne­nih od­red­bi za kr­še­nje ro­ko­va in­spek­cij­skog na­dzo­ra bi­rač­kih spi­sko­va od stra­ne Mi­ni­star­stva unu­tra­šnjih po­slo­va.

MANS pred­la­že i da se iz­bor­nim li­sta­ma i dru­gim ak­te­ri­ma iz­bor­nog pro­ce­sa omo­gu­ći pu­ni pri­stup re­gi­stri­ma ko­ji uti­ču na ažur­nost bi­rač­kog spi­ska.

–In­di­ka­tor uspje­ha bi­lo bi omo­gu­ća­va­nje iz­bor­nim li­sta­ma i dru­gim ak­te­ri­ma iz­bor­nog pro­ce­sa da ima­ju pun pri­stup svim re­gi­stri­ma ko­ji uti­ču na tač­nost i ažur­nost CBS-a –do­ku­men­ta­ci­ji ko­ja se od­no­si na dr­ža­vljan­stvo, lič­ne kar­te gra­đa­na, od­ja­ve i pri­ja­ve mje­sta pre­bi­va­li­šta, ma­tič­ni broj gra­đa­ni­na, po­slov­nu spo­sob­nost, ma­tič­ne knji­ge ro­đe­nih, vjen­ča­nih i umr­lih i dru­go – ka­žu u MANS-u čiji je direktor Vanja Ćalović.

Ta­ko­đe, in­di­ka­tor bi bio i broj iz­bor­nih li­sta i dru­gih ak­te­ra iz­bor­nog pro­ce­sa ko­ji su pri­stu­pa­li re­gi­stri­ma, kao i broj i vr­sta pri­stu­pa re­gi­stri­ma, broj do­sta­vlje­nih in­for­ma­ci­ja i broj iz­mje­na u cen­tral­nom bi­rač­kom spi­sku ko­je su iz­vr­še­ne kao po­sle­di­ca pro­vje­ra od stra­ne po­li­tič­kih par­ti­ja.

MANS pred­la­že da se Mi­ni­star­stvo fi­nan­si­ja za­du­ži da, u sa­rad­nji sa se­kre­ta­ri­ja­ti­ma za fi­nan­si­je svih je­di­ni­ca lo­kal­ne sa­mo­u­pra­ve i Za­vo­dom za za­po­šlja­va­nje, na mje­seč­nom ni­vou pro­ak­tiv­no iz­vje­šta­va o po­tro­šnji iz dr­žav­nog bu­dže­ta i bu­dže­ta je­di­ni­ca lo­kal­ne sa­mo­u­pra­ve. U MANS-u sma­tra­ju da po­dat­ke o to­me tre­ba ob­ja­vlji­va­ti mje­seč­no na in­ter­net pre­zen­ta­ci­ja­ma Mi­ni­star­stva fi­nan­si­ja i je­di­ni­ca lo­kal­ne sa­mo­u­pra­ve.

–Po­treb­no je ob­ja­vlji­va­ti iz­vo­de iz tre­zo­ra za pret­hod­ni mje­sec, in­for­ma­ci­je o ge­ne­ral­noj po­tro­šnji bu­dže­ta sva­ke bu­džet­ske je­di­ni­ce po sva­koj od ka­te­go­ri­ja ras­ho­da za pret­hod­ni mje­sec, in­for­ma­ci­je o da­va­nji­ma svih cen­ta­ra za so­ci­jal­ni rad po ka­te­go­ri­ja­ma, po­je­din­ci­ma i po­je­di­nač­nim iz­no­si­ma za pret­hod­ni mje­sec, in­for­ma­ci­je o svim do­di­je­lje­nim kre­di­ti­ma i sub­ven­ci­ja­ma po ka­te­go­ri­ja­ma, po­je­din­ci­ma i po­je­di­nač­nim iz­no­si­ma za pret­hod­ni mje­sec, kao i in­for­ma­ci­je o svim sred­stvi­ma do­di­je­lje­nim iz bu­džet­ske re­zer­ve po ka­te­go­ri­ja­ma, po­je­din­ci­ma i po­je­di­nač­nim iz­no­si­ma za pret­hod­ni mje­sec – na­vo­de iz MANS-a.

Iz MANS-a su­ge­ri­šu da tre­ba ob­ja­vlji­va­ti i in­for­ma­ci­je o no­vo­za­po­sle­nim li­ci­ma po svim ka­te­go­ri­ja­ma ugo­vo­ra i po li­ci­ma za pret­hod­ni mje­sec.

Uz to, po­treb­no je stvo­ri­ti za­kon­ske pret­po­stav­ke za uspje­šnu bor­bu pro­tiv ne­za­ko­ni­tog bo­ga­će­nja jav­nih funk­ci­o­ne­ra. Iz MANS-a tra­že da se sa­či­ni pred­log za­ko­na o ne­za­ko­ni­tom bo­ga­će­nju jav­nih funk­ci­o­ne­ra u skla­du sa Kon­ven­ci­jom Uje­di­nje­nih na­ci­ja pro­tiv ko­rup­ci­je (UN­CAC).

–In­di­ka­to­ri su for­mi­ra­nje rad­ne gru­pe za iz­ra­du pred­lo­ga za­ko­na, u ko­joj bi par­ti­ci­pi­ra­li pred­stav­ni­ci svih gra­na vla­sti, or­ga­ni­za­ci­ja ci­vil­nog dru­štva i me­đu­na­rod­nih or­ga­ni­za­ci­ja. U tekst za­ko­na tre­ba in­kor­po­ri­ra­ti sve re­le­vant­ne stan­dar­de iz UN­CAC, uklju­ču­ju­ći i obr­nu­ti te­ret do­ka­zi­va­nja – na­vo­di se u pred­lo­gu Mre­že za afir­ma­ci­ju ne­vla­di­nog sek­to­ra.

Da bi se po­sti­gli mjer­lji­vi re­zul­ta­ti u bor­bi pro­tiv ne­za­ko­ni­tog bo­ga­će­nja jav­nih funk­ci­o­ne­ra, po­treb­no je uspje­šno spro­vo­đe­nje po­stup­ka za ot­kri­va­nje funk­ci­o­ne­ra ko­ji su se ne­za­ko­ni­to obo­ga­ti­li i ko­ji ne mo­gu da do­ka­žu po­ri­je­klo svo­je imo­vi­ne.

–In­di­ka­to­ri su i broj pro­vje­re­nih funk­ci­o­ne­ra, broj po­kre­nu­tih is­tra­ga, broj pra­vo­sna­žnih osu­đu­ju­ćih pre­su­da, broj i vr­sta iz­re­če­nih ka­zni, broj, vr­sta i vri­jed­nost traj­no kon­fi­sko­va­ne imo­vi­ne, kao i spro­ve­de­na jav­na kam­pa­nja ka­ko bi se gra­đa­ni pod­sta­kli da pri­ja­vlju­ju sum­nje u ne­za­ko­ni­to bo­ga­će­nje jav­nih funk­ci­o­ne­ra – uka­zu­ju iz MANS-a.

Oni pred­la­žu da se us­po­sta­vi me­đu­re­sor­ska rad­na gru­pa za iz­ra­du pred­lo­ga za­ko­na o spre­ča­va­nju su­ko­ba in­te­re­sa, sa­sta­vlje­na od pred­stav­ni­ka sve tri gra­ne vla­sti, or­ga­ni­za­ci­ja ci­vil­nog dru­štva i me­đu­na­rod­nih or­ga­ni­za­ci­ja.

–Po­treb­no je sa­či­ni­ti pred­log za­ko­na ko­ji pred­vi­đa kri­te­ri­ju­me za iz­bor po­li­tič­ki ne­za­vi­sne Ko­mi­si­je za spre­ča­va­nje su­ko­ba in­te­re­sa, či­ji čla­no­vi naj­ma­nje de­set go­di­na pri­je to­ga ne smi­ju oba­vlja­ti bi­lo ka­kve po­li­tič­ke funk­ci­je ili bi­ti na iz­bor­nim li­sta­ma par­ti­ja – pred­vi­đe­no je u pred­lo­gu MANS-a.M.S.–M.V.

 

Kon­tro­li­sa­ti bo­gat­stvo funk­ci­o­ne­ra

MANS pre­po­ru­ču­je i da se sma­nje pre­ko­mjer­na pri­ma­nja fa­vo­ri­zo­va­nih jav­nih funk­ci­o­ne­ra i dr­žav­nih slu­žbe­ni­ka u rad­nim gru­pa­ma i dru­gim rad­nim ti­je­li­ma ko­ja us­po­sta­vlja­ju Vla­da i dru­gi or­ga­ni.

–In­di­ka­to­ri bi bi­li sa­či­nja­va­nje i ob­ja­vlji­va­nje po­lu­go­di­šnjih iz­vje­šta­ja o uče­šću jav­nih funk­ci­o­ne­ra i dr­žav­nih slu­žbe­ni­ka u rad­nim gru­pa­ma i dru­gim rad­nim ti­je­li­ma ko­ji sa­dr­ži po­dat­ke o bro­ju rad­nih gru­pa i dru­gih rad­nih ti­je­la na ni­vou svih bu­džet­skih je­di­ni­ca u ko­ji­ma se is­pla­ću­ju na­kna­de za rad i po­kri­va­ju tro­ško­vi čla­no­va tih ti­je­la i o ukup­nom bro­ju jav­nih funk­ci­o­ne­ra i dr­žav­nih slu­žbe­ni­ka ko­ji su uče­stvo­va­li u ra­du tih rad­nih ti­je­la – na­vo­de iz MANS-a.

Mje­re ko­je je pred­lo­žio MANS pred­vi­đa­ju i ob­ja­vlji­va­nje ukup­nog bru­to iz­no­sa ko­ji je upla­ćen jav­nim funk­ci­o­ne­ri­ma i dr­žav­nim slu­žbe­ni­ci­ma po tom osno­vu, kao ukup­nog ne­to iz­no­sa ko­ji im je upla­ćen po tom osno­vu.

– Tre­ba ob­ja­vi­ti i broj jav­nih funk­ci­o­ne­ra i dr­žav­nih slu­žbe­ni­ka ko­ji su bi­li čla­no­vi dva rad­na ti­je­la ili vi­še rad­nih ti­je­la, kao i pre­gled jav­nih funk­ci­o­ne­ra i dr­žav­nih slu­žbe­ni­ka ko­ji su uče­stvo­va­li u rad­nim gru­pa­ma po ime­ni­ma – pred­la­žu iz MANS-a.

 

Ot­ka­zi u ANB-u zbog ne­za­ko­ni­tog pra­će­nja

Ka­ko sma­tra­ju u MANS-u, po­treb­no je ana­li­zi­ra­ti ne­za­ko­ni­to pri­slu­ški­va­nje i pra­će­nje pred­stav­ni­ka di­plo­mat­skog ko­ra, po­li­tič­ki eks­po­ni­ra­nih li­ca, no­vi­na­ra i ak­ti­vi­sta NVO sek­to­ra od stra­ne ANB-a.

– Po­treb­no je ana­li­za o ne­za­ko­ni­tom pri­slu­ški­va­nju, sa in­for­ma­ci­ja­ma o li­ci­ma nad ko­ji­ma je ANB pri­mje­nji­va­la mje­re pri­slu­ški­va­nja i pra­će­nja i o vre­me­nu tra­ja­nja pri­mje­ne mje­ra, vr­sti po­da­ta­ka ko­je je ANB pri­ku­pi­la i tre­nut­nom sta­tu­su tih po­da­ta­ka, sa po­seb­nim osvr­tom na po­dat­ke ko­je Agen­ci­ja i da­lje po­sje­du­je u od­no­su na one ko­ji su u me­đu­vre­me­nu uni­šte­ni. Ana­li­za tre­ba da sa­dr­ži i po­dat­ke o funk­ci­o­ne­ri­ma ANB-a pro­tiv ko­jih je po­kre­nut kri­vič­ni i di­sci­plin­ski po­stu­pak zbog ne­za­ko­ni­tog pri­slu­ški­va­nja i pra­će­nja, o bro­ju i vr­sti iz­re­če­nih ka­zni, kao i o bro­ju funk­ci­o­ne­ra ANB-a ko­ji su ot­pu­šte­ni – sma­tra­ju u MANS-u.

Oni pre­po­ru­ču­ju da se ana­li­zi­ra pri­mje­na in­sti­tu­ta od­lo­že­nog kri­vič­nog go­nje­nja i da na in­ter­net pre­zen­ta­ci­ji tu­ži­la­štva bu­du ob­ja­vlje­ni svi po­da­ci iz tih po­stu­pa­ka.

–Tre­ba sa­či­nja­va­ti i ob­ja­vlji­va­ti po­lu­go­di­šnje ana­li­ze pri­mje­ne in­sti­tu­ta od­lo­že­nog kri­vič­nog go­nje­nja ko­je sa­dr­že in­for­ma­ci­je o svim li­ci­ma kod ko­jih je pri­mi­je­njen ovaj in­sti­tut, kao i o kri­te­ri­ju­mi­ma zbog ko­jih je in­sti­tut pri­mi­je­njen. Na saj­tu tu­ži­la­štva tre­ba ob­ja­vlji­va­ti svu re­le­vant­nu do­ku­men­ta­ci­ju iz sva­kog po­stup­ka gdje je pri­mi­je­njen in­sti­tut od­lo­že­nog kri­vič­nog go­nje­nja, kao i po­dat­ke o bro­ju li­ca kod ko­jih je pri­mi­je­njen in­sti­tut od­lo­že­nog kri­vič­nog go­nje­nja i o bro­ju li­ca za ko­ja su kom­plet­ni po­da­ci ob­ja­vlje­ni na saj­tu tu­ži­la­štva – su­ge­ri­šu iz Mre­že za afir­ma­ci­ju ne­vla­di­nog sek­to­ra.

(Izvor:Dan)