Iz Instituta alternativa ranije je ocijenjeno da su dosadašnje aktivnosti u Skupštini u pravcu definisanja modela za učešće u pregovorima bile nedovoljne i da bi odnos Skupštine i Vlade u procesu evropske integracije trebalo regulisati sporazumom kojim će se utvrditi dinamika izvještavanja parlamenta o realizaciji akcionih planova za poglavlja 23 i 24.
Vuković smatra da je ta inicijativa dobra i korisna, porukom i sugestijom šta treba regulisati kad su evropske integracije u pitanju.
- Ali je to samo dio nečeg što treba da bude uređen opšti odnos između institucija države kad se radi o ovim pitanjima, koja su u vrhu agende državne i politike svih nas u zajednici – rekao je Vuković agenciji Mina.
On je rekao da uporedno iskustvo pokazuje da su mnoge zemlje koje su u posljednje vrijeme ušle u Evropsku uniju pravile svojevrsne sporazume ili na drugi način regulisale pitanje odnosa između, prije svega parlamenta i Vlade kao organa koji su najviše uključeni u proces evropskih integracija.
- Kod nekih je to bio sporazum između Vlade i parlamenta, kod drugih je to bila rezolucija, deklaracija ili neki drugi akt, bilo je čak ideja da se posebnim zakonom, ne znam da li je bilo i materijalizovano, regulišu ti odnosi – istakao je on.
Vuković smatra da treba iskoristiti iskustva drugih i adaptirati ih potrebama Crne Gore.
- I da jednostavno regulišemo odnos između Vlade i parlamenta, da se zna ko će šta raditi, šta su čije obaveze, kako ćemo se međusobno informisati, sarađivati zajedno, zajedno raditi, ulagati zajedno napore u izvršavanju onih obaveza iz ukupnog posla koji možemo u podijeljenoj nadležnosti kvalitetnije obaviti – rekao je on.
Kako je dodao Vuković, cjelina tog posla može i treba da se uredi jednim aktom.
- Ne znam kog karaktera, koji bi usvojio parlament, a prihvatila Vlada, i koji bi bio svojevrsni sporazum između te dvije grane vlasti u našoj državi u ovom zahtjevnom procesu našeg demokratskog razvoja – poručio je on.
Vuković je podsjetio da smo u Crnoj Gori, u prethodnim fazama integracija, imali odgovarajuća opšta akta parlamenta, deklaracije, rezolucije o evropskim integracijama kojima je definisana uloga i identifikovane parlamentarne obaveze.
- Sad smo u fazi izrade opšteg akta, nekoliko mjeseci se na tome radi da se na cjelovit način uredi odnos parlamenta i Vlade. Ima tu nesporazuma, i nepotrebnih, jer osim racionalnih zahteva i sugestija, ima onih dosta radikalnih i neutemeljenih sa obje strane - rekao je on.
Prema riječima Vukovića, jedan dio zahtjeva odnosi se na to da Vlada vodi čitav proces evropskih integracija, a da parlament bude u jednoj pasivinoj poziciji.
- Sa druge strane je zahtjev da sve počinje i završava se sa parlamentom, da on preuzme čak i sve funkcije Vlade, da Vlada bude običan izvršan organ. Ni jedno ni drugo rješenje nije dobro – poručio je on.
Vuković smatra da treba precizno definisati zakonodavnu ulogu parlamenta, ulogu daljeg nastavka prilagođavanja nacionalnog zakonodavstva evropskoj pravnoj baštini, zatim političku ulogu kroz određene vidove političke komunikacije is sa drugim institucijama.
Prema njegovim riječima, treba, vodeći računa da se ne povrijedi samostalnost Vlade, tim dokumentom regulisati odnos Vlade prema parlamentu, kako Vlada da informiše parlament o pregovaračkim pozicijama.
- Povratno, ulogu parlamenta u oblikovanju tih pregovaračkih pozicija kroz odgovarajuća radna tijela sa pravom čak i svojevrsnog veta, za trenutak blokiranja samog procesa, dok se pozicija ne učini onakvom, odnosno elementi pozicije koji su prihvatljivi za parlament kao najjaču političku instituciju u državi – kazao je Vuković.