Poslanica Evropskog parlamenta Tanja Fajon za Kodex kaže da bi slučaju Crne Gore, koja je ove nedelje zabiljeležila odličan napredak na putu EU integracija, otvorivši pet novih poglavlja - uključujući veoma važna poglavlja 23 i 24 -aktiviranje mehanizma koji bi eventualno doveo do privremenog uvođenja viza, bio bi zaista loš signal i imao bi dugoročne političke posledice.
“Ne verujem da će se to dogoditi, ali istovremeno i apelujem na Crnu Goru, kao i sve države Zapadnog Balkana, da nastave sa informativnim kampanjama o tome da je praktično nemoguće dobiti azil u državama EU i uopšte o iskorišćavanju vizne liberalizacije”, poručila je Fajon.
Rekordan broj molbi u septembru
Naša sagovornica upozorava da se od uvođenja vizne liberalizacije za određene države Zapadnog Balkana, broj ljudi koji podnose molbe za azil u državama EU konstantno povećava.
“Isto važi i za poslednji period. Raspolažem konkretnim podacima za septembar koji govore o povećanju neosnovanih molbi za azil i, čak, rekordnom broju molbi za azil tokom jednog mjeseca. Naročito se taj broj povećao u Njemačkoj. Zabrinjavajuća je, takođe, i činjenica da je raskorak između broja neosnovanih molbi za azil i broja ljudi koji se zbog dogovora o readmisiji vrate u matične države i dalje veoma veliki”.
Fajon ističe kako Odluka Savjeta ministara pravosuđa i unutrašnjih poslova EU nikako ne znači ponovno zatvaranje granica za države Zapadnog Balkana, uključujući Crnu Goru.
“Takozvani mehanizam suspenzije – odnosno privremeno ponovno uvođenje viznog režima – u periodu od pola godine bi bio aktiviran samo pod posebnim okolnostima koje bi jednu ili više država EU dovele u vandrednu situaciju koju ne bi mogle same da riješe. To se odnosi na znatan i nagli porast priseljenika koji zloupotrebljavaju bezizvni režim, na povećanje broja neosnovanih molbi za azil i na nepoštovanje ugovora o readmisiji”, istakla je Fajon.
Od upozorenja do potpune blokade
Evropski parlament u Strazburu je usvojio rezoluciju o uvođenju "zaštitnog mehanizma" koji Evropskoj komisiji daje pravo da režim EU bez viza za "šengenski prostor" ukine zapadnobalkanskim i drugim zemljama iz kojih bi naglo porastao broj lažnih azilanata ili bi došla u opasnost bezbjednost država Evropske unije. Primjenom mehanizma, zbog zloupotreba bezviznog režima , vize bi nekoj zemlji mogle biti privremeno ponovo uspostavljene na pola godine, s mogućnošću da se ta mjera produži za još devet mjeseci. Kao krajnju mjeru, ako ne bi bilo nikakve promjene, Evopska komisija bi, uz saglasnost većine članica EU, ali tad i Evropskog parlamenta, mogla neku zemlju vratiti na "crnu šengen listu".