ON podsjeća da u Zakonu o lokalnoj samoupravi nije propisan rok u kojem je neophodno formirati vlast i dodaje da u tom dijelu postoji pravna praznina do kad se može prolongirati takvo stanje, a da se ono ne podvede pod kategoriju nevršenja nadležnosti koju Ustav poznaje kao osnov da Vlada može da raspusti Skupštinu kada duže vrijeme ne obavlja nadležnosti koje su joj povjerene.
“Zakonom je propisan samo rok do kada se mora održati konstitutivna sjednica, a to je 30 dana od dana održavanja izbora. Konstitutivna sjednica je završena onog trenutka kada se izabere predsjednik skupštine i imenuje sekretar, što znači da konstitutivna sjednica Skupštine Glavnog grada nije završena zbog nepostojanja političke većine koja bi izabrala novog predsjednika. Nastavak te sjednice je besmislen ukoliko se prethodno ne dođe do većine u lokalnom parlementu. Zato sada imamo blokadu rada Skupštine Glavnog grada skoro dva mjeseca od dana održavanja izbora”, istakao je on.
U javnosti se pominje rok od 60 dana u okviru kojeg je potrebno konstituisati vlast. Međutim, navodi Lakušić, taj stav je proizvod analognog tumačenja odredbe 92 Ustava koji se odnosi na Skupštinu Crne Gore i mogućnosti da Vlada može da je raspusti ako duže vrijeme ne vrši nadležnost.
“Ta analogna tumačenja znače da to rešenje može ali i ne mora da se primijeni. Kako smo to u Crnoj Gori navikli svaka norma se tumačenjem može staviti u funkciji političih dogovora. Što znači ako pregovori DPS i SDP probiju rok od 60 dana, a pregovarači budu optimistični u postizanju dogovora neće biti nikav problem da tumačenjem iz drugog ugla prekorače rok od 60 dana”, objasnio je Lakušić.
U tom slučaju će se, navodi on, pozvati na odredbe Ustava iz drugog člana u kom stoji da Vlada može raspustiti Skupštinu lokalne samouprave ako u roku dužem od šest mjeseci ne vrši nadležnosti.
“Što znači da se analogijom tumačenja ovakvo stanje može rastezati od 60 do 180 dana ili do kraja novembra 2014. godine kada Vlada može da interveniše”, rekao je Lakušić.
Prema njegovim riječima, to nije najopasnija posljedica ovakvog stanja u Glavnom gradu. On je kazao da bivši gradonačelnik Podgorice Miomir Mugoša, iako je razdužen te funkcije, i dalje dolazi na posao, “čime ulazi u zonu lažnog predstavljanja što je krivično djelo”.
“Tumačenjem ministra unutrašnjih poslova da funkciju gradonačenlnika do izbora novog vrši zamjenik je takođe analogno tumačenje iz Zakona o lokalnoj samoupravi ali se ni ono ne može primijeniti jer tu mogućnost Zakon o glavnom gradu kao lex specialis nije predvidio”, naglasio je Lakušić.
On je dodao da DPS “pravnom gimnastikom” i u ovom prelaznom periodu do konstituisanja većine pokušava da zadrži poluge lokalne vlasti jer, kako tvrdi, želi da odži kontinuitet kako bi se nametnuo kao stožer buduće vlasti na lokalnom nivou.
“Pored signala da je nemoguće sa njima izgrađivati pravnu državu i intitucije šalju jasnu poruku eventualnim koalicionim partnerima da oni u tom odnosu mogu da budu samo privezak naglašavajuči činjenicu koja im se spočitava iz „suprotnog“ pregovaračkog tabora koliko su osvojili mandata i koliko shodno tome mogu da se pitaju u budućoj vlasti”, zaključio je Lakušić.
Komentari