On je kazao da bi se na ovaj način stekli preduslovi za kadrovsko snaženje prevashodno državnog univerziteta, ali i za priliv novog znanja i tehnologija, gdje je trenutno stanje na zabrinjavajuće niskom nivou.
''Na ovaj način bi svake godine moglo biti upućeno na elitne univerzitete, u zavisnosti od onoga što su potrebe države i samim tim izbora univerziteta, od 10 do 25 najboljih svršenih maturanta ili studenata. I pored toga, da bi školarina bila isplaćivana na kraju svake godine, potrebno je da student pokaže solidno postignuće'', rekao je Perić.
Prve projekcije govore da bi za primjenu ovog zakona na godišnjem nivou bilo potrebno izdvojiti između između 1,3 i 1,4 miliona €, a ta sredstva bi se obezbjeđivala novim zakonskim rješenjem koje bi prepoznalo kao obavezu da 1 % budžeta koji se izdavaja za prosvjetu mora „sliti" u ovaj fond. U prve tri godine bi bilo potrebno omogućiti i značajno niža sredstva jer tek nakon četiri godine bi ovaj sistem imao zaokružen prvi ciklus, tako da bi prve godine primjene ovo rješenje Crnu Goru koštalo oko 350 hiljada eura.
Kako bi se spriječile sve zloupotrebe prilikom odabira najboljih, dopuna Zakona bi predviđala da se o selekciji brine komisija sačinjena od predstavnika univerziteta i akademija nauka koja bi bila dužna da dostavi izbještaj o odabiru najboljih na koji bi saglasnost davao skupštinski Odbor za prosvjetu, nauku, kulturu i sport.
''Ovakav starteški pristup pored toga što promoviše nauku, trebalo bi i da smanji naučni i tehnološki zaostatak koji Crna Gora ima za visokorazvijenim zemljama, a sa stanovišta ukupnog budžetskog opterećenja je gotovo zanemarljiv. Sa druge strane, država i kompanije u većinskom državnom vlasništvu na godišnjem nivou izdavaju za lobiranje i konsultantske usluge višestruko veće iznose nego što je potrebno za realizaciju ovog zakonskog rješenja, a koje se realizuju od projekta do projekta, a često nemaju dugoročnu ili stratešku komponentu. No, novim zakonskim rješenjem bi bio dat izuzetno značajan impuls za snaženje ne samo obrazovnih, već i naučnih i tehnoloških kapaciteta države'', istako je Perić.
On je napomenuo da se radi o modelu koji nije nepoznat, a ogleda se u tome da država prepozna interes da najbolji dobiju priliku da steknu vrhunsko obrazovanje koje potom biva integrisano u crnogorski obrazovni sistem, ali i u ukupni društveni i ekonomski ambijent.
Komentari