Ak­ci­o­ni plan ne­zreo i po­vr­šan
Brisel

EK oštro kritikovala vladinu strategiju za otvaranje poglavlja 23 i 24

Ak­ci­o­ni plan ne­zreo i po­vr­šan

Evropska komisija u komentarima na nacrt akcionog plana Crne Gore za Poglavlje 23 koje se odnosi na borbu protiv korupcije, zatražila je da se tekst ponovo napiše, ocjenjujući da je njegov kvalitet daleko od zrelog

Evrop­ska ko­mi­si­ja u ko­men­ta­ri­ma na na­crt ak­ci­o­nog pla­na Cr­ne Go­re za po­gla­vlje 23, ko­je se od­no­si na bor­bu pro­tiv ko­rup­ci­je, za­tra­ži­la je da se tekst po­no­vo na­pi­še, ocje­nju­ju­ći da je nje­gov kva­li­tet da­le­ko od zre­log. Pre­ma ko­men­ta­ri­ma na na­crt ak­ci­o­nog pla­na za po­gla­vlja 23 o ko­rup­ci­ji, ko­je „Dan” eks­klu­ziv­no ob­ja­vlju­je, ve­ći­na mje­ra ko­je pred­la­že Vla­da for­mu­li­sa­na je na „ve­o­ma uop­šten i neo­d­re­đen na­čin”.

– Dio o bor­bi pro­tiv ko­rup­ci­je tre­ba ozbilj­no iz­no­va na­pi­sa­ti. Kva­li­tet ovog Ak­ci­o­nog pla­na je da­le­ko od zre­log, ka­ko u po­gle­du me­to­do­lo­gi­je, ta­ko i u po­gle­du sa­dr­ža­ja. Iz iz­vje­šta­ja i ko­men­ta­ra eks­pe­ra­ta TA­I­EH (Pro­je­kat EK o prav­noj sa­rad­nji) je oči­gled­no da bi mno­ge nji­ho­ve pre­po­ru­ke, uklju­ču­ju­ći one ve­za­ne za me­to­do­lo­gi­ju, znat­no po­bolj­ša­le do­ku­ment da su bi­le pri­mi­je­nje­ne. Pa­žnja uop­šte ni­je po­sve­će­na naj­ma­nje po­lo­vi­ni pre­po­ru­ka iz iz­vje­šta­ja o skri­nin­gu, ili je to uči­nje­no dje­li­mič­no i ne­do­volj­no – sma­tra Evrop­ska ko­mi­si­ja, iz­vr­šno ti­je­lo Evrop­ske uni­je.

S dru­ge stra­ne, ka­ko is­ti­če EK, ak­ci­o­ni pla­no­vi po­sve­ću­ju mno­go pa­žnje mje­ra­ma ko­je su ta­ko­đe zna­čaj­ne, ali ko­je ni­je­su di­rekt­no u ve­zi sa po­stu­pa­njem po glav­nim pre­po­ru­ka­ma da­tim u iz­vje­šta­ju o skri­nin­gu.

– Ve­ći­na mje­ra je for­mu­li­sa­na na ve­o­ma uop­šten i neo­d­re­đen na­čin. Ve­ći­ni njih ne­do­sta­je raš­čla­nji­va­nje na pod­mje­re ko­je bi bi­le da­te uz pra­vi­lan re­do­sled iz­vr­ša­va­nja. Vre­men­ski ras­po­red ni­je do­volj­no pre­ci­zan – na­gla­si­la je Evrop­ska ko­mi­si­ja.

Pre­go­va­rač­ka po­gla­vlja 23 i 24 od­no­se se na pra­vo­su­đe, osnov­na pra­va, i bor­bu pro­tiv ko­rup­ci­je i or­ga­ni­zo­va­nog kri­mi­na­la. Ona su cen­tral­na u pre­go­vo­ri­ma sa EU, a da bi bi­la otvo­re­na, po­treb­no je na­pra­vi­ti ak­ci­o­ne pla­no­ve. Na­crt je za­vr­šen, i Evrop­ska ko­mi­si­ja je da­la ko­men­tar. Pred­log bi u Bri­sel, na ocje­nu tre­ba­lo da bu­de po­slat do kra­ja ma­ja, što su na­ja­vi­li iz Vla­de.

Evrop­ska ko­mi­si­ja u ko­men­ta­ri­ma ocje­nju­je da je rok za za­vr­še­tak ustav­nih pro­mje­na, a to je če­tvr­ti kvar­tal 2013. go­di­ne, su­vi­še da­le­ko.

– Cr­na Go­ra tre­ba da bu­de svje­sna da mno­ge dr­ža­ve čla­ni­ce EU ovo do­ži­vlja­va­ju kao ve­o­ma va­žno i mo­gle bi ve­za­ti otva­ra­nje po­gla­vlja 23 za uspje­šan za­vr­še­tak ustav­ne re­for­me – na­vo­di se u pre­li­mi­nar­nom ko­men­ta­ru Evrp­ske ko­mi­si­je na na­crt cr­no­gor­skog ak­ci­o­nog pla­na za po­gla­vlje 23.

Ta­ko­đe, ka­ko se na­vo­di, po­što Cr­na Go­ra sa­da pla­ni­ra da se sa Ve­ne­ci­jan­skom ko­mi­si­jom kon­sul­tu­je u ve­zi ne­ko­li­ko pod­u­stav­nih pro­pi­sa, „tre­ba vo­di­ti ra­ču­na o rav­no­te­ži iz­me­đu po­tre­be da se to uči­ni i ri­zi­ka da do­đe do od­la­ga­nja pro­ce­sa”.

– Mo­glo bi bi­ti efi­ka­sni­je da se kva­li­tet­ni eks­per­ti iz dr­ža­va čla­ni­ca uklju­če u pro­ces iz­ra­de od­go­va­ra­ju­ćih za­ko­na i da se kon­sul­tu­ju po­sto­je­će stu­di­je i pro­cje­ne Ve­ne­ci­jan­ske ko­mi­si­je o slič­nim za­ko­ni­ma – pro­ci­je­ni­la je Evrop­ska ko­mi­si­ja.

Cr­na Go­ra je kri­ti­ko­va­na što u ak­ci­o­nom pla­nu od­la­že mje­re ko­je se od­no­se na eti­ku i od­go­vor­nost za funk­ci­o­ne­re u pra­vo­su­đu. EK tvr­di da je za Cr­nu Go­ru va­žno da ih spro­ve­de što pri­je, ka­ko bi se mo­gla for­mi­ra­ti „vje­ro­do­stoj­na evi­den­ci­ja o po­stig­nu­tim re­zul­ta­ti­ma, što će se tra­ži­ti za za­tva­ra­nje po­gla­vlja”.

– Ta­ko­đe, ba­ze po­da­ta­ka o spro­ve­de­nim pro­ce­du­ra­ma u ve­zi sa od­go­vor­no­šću su­di­ja i dr­žav­nih tu­ži­la­ca bi već sa­da mo­gle bi­ti for­mi­ra­ne – upo­zo­ra­va EK.

– Ni­je se do­volj­no ra­di­lo na pre­po­ru­ci „da­lje sma­nji­ti broj za­o­sta­lih pred­me­ta, na­ro­či­to u gra­đan­skim pred­me­ti­ma”. Ak­ci­o­ni plan tre­ba da sa­dr­ži kon­kret­ne krat­ko­roč­ne i sred­njo­roč­ne mje­re ka­ko bi se rje­ša­va­lo ovo pi­ta­nje – na­ve­la je Evrop­ska ko­mi­si­ja u ko­men­ta­ri­ma na na­crt ak­ci­o­nog pla­na 23.

Po­seb­no je, me­đu­tim, in­te­re­sant­na ocje­na Evro­po­ske ko­mi­si­je ka­ko Cr­na Go­ra tre­ti­ra oblast ko­rup­ci­je u ak­ci­o­nom pla­nu za po­gla­vlje 23.

– Pri či­ta­nju ovog do­ku­men­ta osta­je op­šti uti­sak ne­do­stat­ka vi­zi­je o va­žno­sti i po­sta­vlja­nju pri­o­ri­te­ta za bor­bu pro­tiv ko­rup­ci­je (mo­žda usled po­sto­ja­nja ne­kog na­ci­o­nal­nog ak­ci­o­nog pla­na pa­ra­lel­no sa ovim AP). Či­ni se da je pi­san bez svi­je­sti o iza­zo­vi­ma zbog ko­jih je Cr­na Go­ra do­bi­la ove kon­kret­ne pre­po­ru­ke. Ak­tiv­no­sti su če­sto da­te kao iz­dvo­je­ni dje­lo­vi, bez ja­snog ci­lja šta će se iz to­ga iz­ro­di­ti, šta je re­zul­tat ko­ji se na­mje­ra­va po­sti­ći. To ve­o­ma ote­ža­va for­mu­li­sa­nje in­di­ka­to­ra uti­ca­ja – na­ve­la je Evrop­ska ko­mi­si­ja.

Ta­ko­đe, za Bri­sel je vr­lo spor­no što ne­do­sta­je „lo­gič­nog raš­čla­nji­va­nja glav­nih mje­ra na raz­li­či­te pod­mje­re”.

– Mje­ra „pra­ti­ti pri­mje­nu skup­štin­skih kon­trol­nih me­ha­ni­za­ma u prak­si” – Ko/ko­je ti­je­lo u Skup­šti­ni tre­ba da bu­de za­du­že­no za pra­će­nje? Mje­re „do­ni­je­ti etič­ki ko­deks po­sla­ni­ka – cilj­ni da­tum 2014. go­di­na” ni­je mno­go am­bi­ci­o­zan. Rad bi mo­gao da poč­ne već sa­da – ocje­nju­je Evrop­ska ko­mi­si­ja.

Po­seb­no je va­žan stav Evrop­ske ko­mi­si­je o po­lo­ža­ju par­la­men­ta u bor­bi pro­tiv ko­rup­ci­je i ulo­zi Upra­ve za an­ti­ko­rup­cij­sku ini­ci­ja­ti­vu s tim u ve­zi.

– Ono što je u osno­vi re­če­no u iz­vje­šta­ju o skri­nin­gu je­ste da je Cr­noj Go­ri po­treb­na sna­žna an­ti­ko­rup­cij­ska agen­ci­ja ko­ja uži­va neo­p­hod­nu sa­mo­stal­nost, sa ovla­šće­nji­ma za vo­đe­nje is­tra­ga, do­bro po­ve­za­na sa dru­gim dje­lo­vi­ma upra­ve i pra­vo­su­đa. Ja­ča­nje nad­zor­ne ulo­ge Skup­šti­ne je po­zi­tiv­no ali, dok par­la­ment tre­ba da pru­ži po­li­tič­ko vođ­stvo, ne mo­že i ne tre­ba da igra ulo­gu glav­nog bor­ca pro­tiv ko­rup­ci­je u Cr­noj Go­ri. Ovaj pri­o­ri­tet se ne odr­ža­va do­volj­no u ak­ci­o­nom pla­nu – is­ti­če se u ko­men­ta­ri­ma Evrop­ske ko­mi­si­je.

Što se ti­če spre­ča­va­nja zlo­u­po­tre­be dr­žav­nih re­sur­sa u par­tij­ske svr­he, a ta zlo­u­po­tre­ba naj­bo­lje se osli­ka­va u afe­ri „Sni­mak”, ko­ju je po­kre­nuo „Dan”, EK i tu ima za­mjer­ke.

– Mje­ra „usvo­ji­ti smjer­ni­ce za ko­ri­šće­nje jav­nih re­sur­sa za ak­tiv­no­sti par­ti­ja i pred­iz­bor­nih kam­pa­nja” – ko­ji bi bio sta­tus tih smjer­ni­ca? Da li bi bi­le prav­no oba­ve­zu­ju­će – pod­vu­če­no je u ko­men­ta­ri­ma Evrop­ske ko­mi­si­je na na­crt ak­ci­o­nog pla­na za po­gla­vlje 23.

Isto­vjet­no je i za oblast jav­nih na­bav­ki, spre­ča­va­nja su­ko­ba in­te­re­sa, kao i za an­ti­ko­rup­tiv­ne mje­re na ni­vou lo­kal­nih upra­va. Ta­ko­đe, Evrop­ska ko­mi­si­ja ka­že da po­sto­ji dio pre­po­ru­ka iz iz­vje­šta­ja o skri­nin­gu (una­pri­je­di­ti si­stem iz­vje­šta­ja o imo­vi­ni, kon­tro­la do­na­ci­ja par­ti­ja­ma, uve­sti mje­re spre­ča­va­nje su­ko­ba in­te­re­sa ko­je idu da­lje od dvo­stru­ke funk­ci­je, gdje bi se kon­tro­li­sa­lo da li do­no­si­o­ci od­lu­ka ima­ju udje­la u pri­vat­nim fir­ma­ma), ko­je su ne­do­volj­no uze­te u ob­zir u ak­ci­o­nom pla­nu.

 

M.VE­ŠO­VIĆ

 

Pre­ću­ta­li da je Bar cen­tar šver­ca

 

Evrop­ska ko­mi­si­ja kri­ti­ko­va­la je cr­no­gor­sku vla­du što u ak­ci­o­nom pla­nu za po­gla­vlje 24 ne­ma po­mi­nja­nja ključ­nog fo­ku­sa ka­da je šverc dro­ge u pi­ta­nju, a to je, ka­ko se na­vo­di, Lu­ka Bar.

– Ne po­mi­nje se ključ­ni fo­kus ka­da je o kri­jum­ča­re­nju dro­ge ri­ječ, ko­ji tre­ba da bu­de sta­vljen na cr­no­gor­ske lu­ke, na­ro­či­to Bar – na­ve­la je Evrop­ska ko­mi­si­ja.

Na­po­mi­nje se da u ak­ci­o­nom pla­nu za po­gla­vlje 24 ne­ma mje­ra ko­ji­ma bi se dje­lo­va­lo u po­gle­du tra­že­nog una­pre­đe­nja sa­rad­nje iz­me­đu slu­žbi u obla­sti dro­ge, ni po­bolj­ša­nja me­đu­na­rod­ne sa­rad­nje na po­lju bor­be pro­tiv kri­jum­ča­re­nja nar­ko­ti­ka.

– Pre­ma po­da­ci­ma ko­je ima­mo, je­di­ni­ca ko­ja se ba­vi dro­ga­ma pri Mi­ni­star­stvu zdra­vlja pa­ti od ozbilj­nog manj­ka rad­ne sna­ge. Pla­ni­ra se ja­ča­nje od­sje­ka Mi­ni­star­stva unu­tra­šnjih po­slo­va ali ne i od­sje­ka Mi­ni­star­stva zdra­vlja. Mo­že­te li na­ve­sti raz­log za ta­kav iz­bor – pi­ta EK Vla­du Cr­ne Go­re.

 

Opet o na­pa­di­ma na no­vi­na­re

 

Jed­no od upo­zo­re­nja iz Evrop­ske ko­mi­si­je ti­če se za­šti­te me­dij­skih slo­bo­da u Cr­noj Go­ri.

– Što se pre­po­ru­ke iz iz­vje­šta­ja o skri­nin­gu ti­če, mje­ra tre­ba da uklju­či kon­tro­lu pro­šlih slu­ča­je­va na­si­lja nad no­vi­na­ri­ma, uklju­ču­ju­ći one ko­je ni­je­su pred su­do­vi­ma, već su još u fa­zi is­tra­ge i pret­kri­vič­noj fa­zi. Sve u sve­mu na­čin po­sti­za­nja ovog ci­lja osta­je ne­ja­san – is­ti­če Evrop­ska ko­mi­si­ja u ko­men­ta­ri­ma na ak­ci­o­ni plan.

 

Što bje­ži­te od fi­nan­sij­skih is­tra­ga 

Evrop­ska ko­mi­si­ja upo­zo­ra­va da Cr­na Go­ra ni­je pri­mi­je­ni­la ne­ke pre­po­ru­ke iz iz­vje­šta­ja o skri­nin­gu ko­je se ti­ču ja­ča­nja is­tra­žnih or­ga­na, a po­seb­no što se bor­ba pro­tiv ko­rup­ci­je ne po­sta­vlja kao pri­o­ri­tet.

– Fi­nan­sij­ske is­tra­ge su ogra­ni­če­ne na vra­ća­nje imo­vi­ne. To se mo­ra pro­ši­ri­ti. Ov­dje je iz­u­zet­no po­treb­na po­moć ka­ko bi se osi­gu­ra­lo do­bro ra­zu­mi­je­va­nje kon­cep­ta fi­nan­sij­ske is­tra­ge – na­ši ra­ni­ji ko­men­ta­ri u tom po­gle­du se ni­je­su od­ra­zi­li u ovom ak­ci­o­nom pla­nu. Ne tre­ti­ra se pi­ta­nje imu­ni­te­ta, osta­je ne­ja­sno ka­ko će se tre­ti­ra­ti re­vi­di­ra­nje po­stup­ka za za­tvar­nje kri­vič­nih pred­me­ta i ka­da se re­vi­di­ra prav­ni okvir po pi­ta­nju od­u­zi­ma­nja imo­vi­ne – na­ve­de­no je u ko­men­ta­ri­ma Evrop­ske ko­mi­si­je.

 

Evrop­ski na­log za hap­še­nje i u Cr­noj Go­ri 

Osta­je ne­ja­sno, ka­ko se na­vo­di u ko­men­ta­ri­ma Evrop­ske ko­mi­si­je, na na­crt ak­ci­o­nog pla­na za po­gla­vlje 24, ko­je su ak­tiv­no­sti po­ve­za­ne sa pre­po­ru­kom o us­po­sta­vlja­nju di­rekt­ne ve­ze iz­me­đu cr­no­gor­skih su­do­va i tre­ćih ze­ma­lja ra­di pra­vo­sud­ne sa­rad­nje u kri­vič­nim stva­ri­ma.

– Po­treb­no je kon­sul­to­va­ti se sa Ge­ne­ral­nim di­rek­to­ra­tom za pro­ši­re­nje (DG JUST) o pla­no­vi­ma Cr­ne Go­re da pri­mi­je­ni Evrop­ski na­log za hap­še­nje, na­ro­či­to u po­gle­du to­ga da li su po­treb­ne iz­mje­ne Usta­va – na­ve­de­no je u ko­men­ta­ru EK.

– Ana­li­za po­tre­ba za je­di­ni­ce za or­ga­ni­zo­va­ni kri­mi­nal pre­vi­đe­na je tek za 2016. go­di­nu. Či­ni se da je to ve­o­ma ka­sno za pri­o­ri­tet­nu oblast ka­kva je ova – na­ve­la je Evrop­ska ko­mi­si­ja.

Cr­na Go­ra je kri­ti­ko­va­na i što ni­je do­volj­no tre­ti­ra­la pre­po­ru­ke Rad­ne gru­pe za fi­nan­sij­ske ak­ci­je (FATF) za spre­ča­va­nje pra­nja nov­ca, a na­ro­či­to to što ni­je raz­ja­šnje­na ulo­ga Cen­tral­ne ban­ke u ve­zi sa pre­ven­ci­jom pra­nja nov­ca.

(Dan)